legenda
- traject
- telpunt (permanent)
- telpunt (tijdelijk)
Bron: gemeente Den Haag / eigen metingen / TomTom
Weergave dag of periode
Periode 1
Weergave richting
Toelichting
Gemotoriseerd verkeer
Deze pagina presenteert aantallen en snelheden van het gemotoriseerde verkeer.
Aantallen
Op 65 locaties meten we het aantal gemotoriseerde voertuigen. Daarbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van telpunten bij verkeerslichten (VRI), die permanent beschikbaar zijn. Op locaties waar VRI-data niet beschikbaar zijn, wordt gebruik gemaakt van tijdelijke telpunten (telslang of camera). De aantallen op de tellocaties zijn per richting beschikbaar.
De getoonde aantallen gemotoriseerde voertuigen betreffen gemiddelde aantallen per type dag / tijdseenheid. Het aantal gemotoriseerde voertuigen op werkdagen is voor verschillende tijdseenheden beschikbaar:
- Ochtendspits: 07:00u – 08:59u
- Avondspits: 16:00u – 17.59u
- Overdag: 09:00u – 15.59u
- Avond: 18.00u – 23.59u
- Nacht: 00:00u – 06.59u
Snelheden
Op 15 trajecten meten we de gemiddelde snelheid van het verkeer. De gemiddelde snelheden zijn per richting beschikbaar.
De getoonde snelheden betreffen gemiddelde snelheden per type dag / tijdseenheid. Naast het onderscheid werkdag en weekenddag zijn de gemiddelde snelheden op werkdagen beschikbaar voor de ochtendspits (07:00u – 08:59u) en de avondspits (16:00u – 17.59u).
Bij het bepalen van de snelheden maken we gebruik van Floating Car Data (FCD) van TomTom. Deze FCD is een archief van werkelijke ritten die gemaakt zijn door autobestuurders met TomTom-apparatuur (via telefoon, los apparaat of ingebouwde navigatie). De FCD van TomTom betreft een steekproef: alleen de autoritten van auto’s met apparatuur van TomTom zijn beschikbaar. De steekproef is echter wel groot genoeg om uitspraken te doen over de meeste wegen in Centrum-Noord. Wegen met onvoldoende waarnemingen worden buiten beschouwing gelaten in de analyses in deze monitor.
legenda
- telpunt (permanent)
- telpunt (tijdelijk)
Bron: gemeente Den Haag
Weergave dag of periode
Periode 1
Weergave richting
Toelichting
Fietsers
Op 30 locaties meten we het aantal fietsers. De aantallen fietsers worden gemeten bij telpunten bij verkeerslichten (VRI). De gekozen locaties liggen op een sterfietsroute of een hoofdroute van de gemeente Den Haag.
De hier getoonde aantallen fietsers betreffen gemiddelde aantallen per type dag / tijdseenheid
Het aantal fietsers op werkdagen is voor verschillende tijdseenheden beschikbaar:
- Ochtendspits: 07:00u – 08:59u
- Avondspits: 16:00u – 17.59u
- Overdag: 09:00u – 15.59u
- Avond: 18.00u – 23.59u
- Nacht: 00:00u – 06.59u
legenda
- straat
Bron: Resono
Weergave dag of periode
Periode 1
Weergave richting
Toelichting
Voetgangers
Op 8 hotspots brengen we de ontwikkeling in het aantal voetgangers in beeld. Daarbij maken we gebruik van data van Resono. Op basis van een mobiel panel van ruim twee miljoen mensen schat Resono het aantal voetgangers in. Het gaat dus om geëxtrapoleerde gegevens op basis van een steekproef. Daarom geven we het aantal voetgangers niet in absolute aantallen, maar presenteren we relatieve cijfers (verandering ten opzichte van 2022 met behulp van indexcijfers).
legenda
- ov-lijn
Bron: DOVA
Weergave dag of periode
Periode 1
Weergave richting
Toelichting
Openbaar vervoer
Voor 3 tramlijnen (1, 9 en 16/17) en 3 buslijnen (22, 24 en 28) presenteren we de gemiddelde tijd die voertuigen nodig hebben om het gebied Centrum-Noord te doorkruisen. Het gaat om de rijtijd tussen eerstvolgende haltes buiten de grenzen van Centrum-Noord.
We meten de gemiddelde rijtijden omdat het niet de bedoeling is dat de maatregelen leiden tot een verslechtering van de rijtijden van het openbaar vervoer.
legenda
- telpunt
Bron: TomTom
Weergave dag of periode
Periode 1
Weergave richting
Toelichting
Doorgaand verkeer
We meten het doorgaande autoverkeer op 14 meetpunten aan de randen van Centrum-Noord. De gepresenteerde cijfers laten per meetpunt zien welk aandeel van het autoverkeer doorgaand verkeer is (geen herkomst en/of bestemming in Centrum-Noord).
Er zijn twee selecties mogelijk: autoverkeer dat het Centrum-Noord gebied inrijdt en autoverkeer dat het gebied uitrijdt.
In de weergave van het doorgaande verkeer is onderscheid gemaakt tussen werkdagen, weekenddagen en ochtendspits (07:00u – 08:59u, weekdagen) en avondspits (16:00u – 17.59u, weekdagen).
Bij het bepalen van het doorgaande verkeer maken we gebruik van Floating Car Data (FCD) van TomTom. FCD is een archief van werkelijke ritten die gemaakt zijn door autobestuurders met TomTom-apparatuur (via telefoon, los apparaat of ingebouwde navigatie). De FCD van TomTom betreft een steekproef: alleen de autoritten van auto’s met apparatuur van TomTom zijn beschikbaar. De steekproef is echter wel groot genoeg om uitspraken te doen over de meeste wegen in het plangebied. Wegen met onvoldoende waarnemingen worden buiten beschouwing gelaten in de analyses in deze monitor.
legenda
- meetpunt (motorvoertuigen)
- meetpunt (fietsers)
- meetpunt (voetgangers)
Bron: gemeente Den Haag / TomTom
Weergave dag of periode
Periode 1
Weergave richting
Toelichting
Wachttijden
Deze pagina toont de wachttijden bij kruispunten met verkeerslichten, voor het gemotoriseerd vekeer (mvt), fietsers (fts) en voetgangers (vtg).
De wachttijden voor het gemotoriseerd verkeer zijn op 10 kruispunten beschikbaar, per richting. Deze zijn gemeten met Floating Car Data van TomTom. De gemiddelde wachttijden zijn beschikbaar voor alleen gemiddelde werkdag, met daarbij onderscheid tussen ochtendspits (07:00u – 08:59u) en avondspits (16:00u – 17.59u).
De wachttijden voor fietsers en voetgangers zijn bepaald aan de hand van data van verkeerslichten. Deze zijn beschikbaar voor de 17 kruispunten die onderdeel zijn van de sterfietsroutes en het hoofdnetwerk. Voor meer informatie over de methodiek verwijzen we naar de monitoringsrapportage.
legenda
- plangebied Centrum-Noord
| Onderdeel | 2022 | 2023 |
|---|---|---|
Bron: gemeente Den Haag
Toelichting
Aanwezigheid voet- en fietspaden en oversteeklocaties
In deze monitor volgen we verschillende kenmerken die betrekking hebben op de infrastructuur voor voetgangers en fietsers in het gebied Centrum-Noord.